• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kingkong30

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Maj 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Någon som vet hur det går med CSN och Spanien? Den PDF är ju från 2016 och där stod det att dom var på gång med stämingar.
 

Jerry85

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
24 April 2020
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
27
Poäng
102
Någon som vet hur det går med CSN och Spanien? Den PDF är ju från 2016 och där stod det att dom var på gång med stämingar.
Enligt CSN årsredovisning 2020 står det så här om rättsliga ärenden i utlandet:

Vid utgången av 2020 hade CSN överlämnade ärenden för rättsliga processer i 24 länder. Flertalet ärenden gällde låntagare bosatta i USA, Storbritannien, Norge, Danmark, Australien och Tyskland. Vi har även påbörjat förberedelser för att inleda rättsliga processer i Kanada.

Det verkar som att CSN inte stämt folk i Spanien i samma utsträckning som i de nämnda sex länderna ovan. Det kan bero på att bevisningen är svag, därmed tycker de att det inte lönt att lägga stor vikt på att stämma låntagare bosatta i Spanien som vägrar betala sina studielån.

Källa: CSN Årsredovisning 2020 s. 47 https://www.csn.se/download/18.21271f231771a84d40c285/1614793562882/csn_arsredovisning_2020.pdf
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
När tänkte du svara på varför du skrev och svarade från flera olika namn?
 

Jerry85

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
24 April 2020
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
27
Poäng
102
Det är rena nonsens att jag skriver inlägg med flera olika namn. Jag är med i den här tråden för att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter som utlandssvensk gällande att ha skulder i Sverige som utlandsbosatt. Jag vet att mina bidrag här i tråden uppskattas av medlemmarna det är anledningen till att du hatar mig. Sluta vara avundsjuk tråkmåns.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Avundsjuk? Va?
Du skrev som sara75 och fink-kakan.
 

Kingkong30

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Maj 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Har läst lite i tråden och har jag fattat det rätt att CSN - via inkassobolag - har det tufft att bevisa att en skuld finns i och med att det inte existerar ett skuldebrev på samma sätt som med en bank vid stämningar i vissa länder, t.ex Spanien och Frankrike?

CSN har en adress på mig som jag inte bor på längre, om dom skickar brev dit så kommer det bara gå i retur eller försvinna i en soptunna. Oftast finns ju inga namn på dörrar heller för den delen här nere.

Räknas det som en kontakt om jag kan bevisa att jag inte bott på den adressen unden tiden dom skickat brev till mig?

Jag kan inte lagarna här nere gällande vad som räknas som en delgivning. Försöker ta reda på det.

Om dom någonsin stämmer mig kommer jag bestämt hävda att ingen skuld finns om det stämmer det där med skuldebrev.

Jag vill gärna betala men livet tog en vändning som gör att jag inte har råd för en lång tid framöver och CSN är helt omöjliga att ha att göra med.
 

Kingkong30

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Maj 2021
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Enligt CSN årsredovisning 2020 står det så här om rättsliga ärenden i utlandet:

Vid utgången av 2020 hade CSN överlämnade ärenden för rättsliga processer i 24 länder. Flertalet ärenden gällde låntagare bosatta i USA, Storbritannien, Norge, Danmark, Australien och Tyskland. Vi har även påbörjat förberedelser för att inleda rättsliga processer i Kanada.

Det verkar som att CSN inte stämt folk i Spanien i samma utsträckning som i de nämnda sex länderna ovan. Det kan bero på att bevisningen är svag, därmed tycker de att det inte lönt att lägga stor vikt på att stämma låntagare bosatta i Spanien som vägrar betala sina studielån.

Källa: CSN Årsredovisning 2020 s. 47 https://www.csn.se/download/18.21271f231771a84d40c285/1614793562882/csn_arsredovisning_2020.pdf
Tack!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp